Nuoret ideoivat kiertotalouden liiketoimintamalleja – Circula-peli sparraajana

Uutinen 18.11.2019 klo 17.14
© Salme Muurikka

Kiertotalous voi työllistää tulevaisuudessa yhä useampia. Kiertotalouden liiketoimintamahdollisuuksia havainnollistaa mainio peli Circula, joka on suunnattu erityisesti nuorille. Lappeenrannassa 14.10.2019 järjestetyssä tapahtumassa koululaiset ja opiskelijat tempautuivat pelin pyörteisiin.

Millaista liiketoimintaa voisi kehittää toiselta yritykseltä yli jääneestä maissitärkkelysjauheesta? Entä muovilevyistä, joita on käytetty tuotepakkauksissa? Voisiko hankkia käytetyt toimistokalusteet? Tällaisia kysymyksiä pohtivat lappeenrantalaiset nuoret Kimpisen Koulusta, Lappeenrannan Lyseon lukiosta ja Saimaan ammattiopisto Samposta pelatessaan Circula-peliä.

Circula-pelin ideana on ideoida tiimeissä yritys, joka käyttää luonnonvaroja kekseliäästi ja kestävästi. Pelissä hyödynnetään joko keksittyjä resursseja tai tietoa olemassa olevista ylijäämäresursseista. Lappeenrannan tapahtumassa alueella toimivat yritykset antoivat tietoja todellisista ylijäämämateriaaleistaan ja tiloistaan. Yritykset olivat Fazer, Ylämaa Group, Öljypuu, Lappeenrannan kaupungin palvelu Varaamo ja Saimaan ammattiopisto Sampo. Yhteistyössä oli mukana myös Lappeenrannan kaupungin Greenreality-palvelut.

Ylijäämämaissitärkkelystä shampooseen

Pelin päätteeksi tiimit pitivät pitchaus-puheet eli esittelivät yritysideansa 60 sekunnissa houkuttelevasti ja tiiviisti tuomaristolle, johon kuului liiketoimintamallien asiantuntijana Tommi Rissanen LUT -yliopistosta ja Fazerin tuotekehitystiimiläisiä. Tapahtuman voittajaksi valikoitui kuvitteellinen Taikajauho Oy, joka keksi hyödyntää Fazerin tuotannosta ylijäävää maissitärkkelystä kuivashampooseen.

”Nuoret olivat innoissaan pelistä ja valmistelivat hyvät esitykset tuomaristolle”, kertoo peliä seurannut Salme Muurikka Greenreality-palveluista.

Circula-peli on kehitetty erityisesti ammatillisille oppilaitoksille, mutta se sopii hyvin myös peruskoulun yhdeksäsluokkalaisille, lukioille, ammattikorkeakouluille ja kaikille kiinnostuneille. Peliä voidaan käyttää yleissivistävässä tai ammatillisessa koulutuksessa, ammattikorkeakoulussa, yritysten kehittämistyössä, vapaa-ajan toiminnassa tai ympäristöneuvonnan työkaluna.

Peliä ovat olleet luomassa Suomen ympäristöopisto Sykli, Nuori Yrittäjyys ry, Sakky ja Omnia. Pelin kehittämistä on rahoittanut Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra. Peli on saatavilla Syklin verkkosivuilla. Lisäsi Syklin kouluttajat pitävät myös jatkossa pelitapahtumia.

Yritysten pelitapahtumaan antamat, todellisuuteen pohjautuvat resurssit

  • Öljypuu: muovilevy, joka toimitetaan heille lasipurkkien pakkauksessa purkkien välissä
  • Fazer: Käytöstä poistetut puiset valulaudat ja karkkien muotoilussa käytettävä maissitärkkelysjauhe
  • Sampo, Saimaan ammattiopisto: käytöstä poistettavat toimistokalusteet
  • Varaamo: vuokrattavat tilat (kotitalousluokka ja koululuokka)

Lisää aiheesta


  • Tulosta sivu