Biokaasulla toimivat kimppakaarat käyttöön Jyväskylän Kankaalla

Uutinen 7.2.2019 klo 11.25
Kankaan kimppakaara 285
Fiksun liikkumisen koordinaattori Kati Kankainen ja verkostopäällikkö Tanja Oksa Jyväskylän kaupungilta. © Jyväskylän kaupunki

Jyväskylän Kankaalla on ollut mahdollista kokeilla biokaasulla toimivia yhteiskäyttöautoja tämän vuoden alusta lähtien. Kevään aikana ”kaarakummit” levittävät yhteiskäyttöautoilun oppeja myös muille kiinnostuneille. Yhteiskäyttöautoilu otetaan huomioon Jyväkylässä jo uusien asuinalueiden kaavoituksessa.

”Yhteiskäyttöautot sopivat hyvin Kankaan alueen resurssiviisauden ajatuksiin”, fiksun liikkumisen koordinaattori Kati Kankainen Jyväskylän kaupungilta sanoo. ”Yksityisautot seisovat käyttämättöminä noin 90 prosenttia ajasta. Autojen yhteiskäytöllä resurssit saadaan tehokkaampaan käyttöön ja parhaimmillaan omasta autosta voi luopua.”

Paikallinen biokaasu autojen voimanlähteenä

Kankaan kaksi yhteiskäyttöautoa toimivat biokaasulla. Autoissa on myös bensatankki, eli ne ovat niin sanottuja bifuel-malleja. Biokaasu kuuluu autojen käytön hintaan, mutta bensasta käyttäjä joutuu maksamaan erikseen. Biokaasun tankkaus onnistuu kätevästi pian avautuvalta Mustankorkean Seppälän biokaasun tankkausasemalla Kankaan kupeessa.

”Autot ovat kaikkien kiinnostuneiden vuokrattavissa, niin alueen asukkaiden kuin yritysten. Käytännössä yksittäinen asiakas tai organisaatio rekisteröityy käyttäjäksi verkossa ja varaa kalenterista itselleen auton. Myös maksu tapahtuu verkon kautta. Autojen ovien avaukset ja lukitukset hoituvat kännykällä”, Kankainen kertoo.

Suurin osa tehdyistä varauksista on tunnin tai kahden mittaisia, mutta auton voi varata myös pidemmäksi aikaa. Käytännössä hinnoittelu ohjaa lyhyempiin käyttöaikoihin.

Autojen yhteiskäyttö huomioon jo yhdyskuntasuunnittelussa

Kaupunki voi edistää yhteiskäyttöautojen mahdollisuuksia kaavoituksella. Jyväskylässä keskusta-alueen täydennysrakentamiseen kytketään yhteiskäyttöautoilu yhdessä rakennuttajan kanssa

”Yhteiskäyttöautot tukevat kestävän liikkumisen näkökulmaa, mutta on tärkeää, ettei toiminta ole ristiriidassa joukkoliikenteen sekä pyöräilyn ja kävelyn kanssa. Joissakin tapauksissa riskinä on, että asemattomat yhteiskäyttöautot houkuttavat korvaamaan pyöräilyä ja julkisia liikennevälineitä. Se, että autot on aina palautettava kotipesäänsä Kankaan parkkitaloon, vähentää meillä niiden turhaa käyttöä”, Kankainen sanoo.

Kangas on yhteiskäyttöautojen pilottikohde Jyväskylässä, ja toiveissa on, että yhteiskäyttöautopalvelut leviävät laajemminkin myös muille alueille. Kevään aikana Kankaalla perehdytetään ”kaarakummeja” niistä asukkaista, jotka haluavat tehdä yhteiskäyttöautoilua tutuksi muillekin esimerkiksi sosiaalisen median kautta ja alueen tapahtumissa. Autojen käyttäjiltä selvitetään vuoden aikana myös kokemuksia yhteiskäyttöautoista.
 

Lisätietoa:

Kati Kankainen, Fiksun liikkumisen koordinaattori, Jyväskylän kaupunki
etunimi.sukunimi@jkl.fi
 

Lisää aiheesta:


  • Tulosta sivu