Kestävä Keski-Suomi kisaillen näkyväksi

Uutinen 21.11.2018 klo 13.22
KeskiSuomi 285
Upeassa keskisuomalaisessa luonnossa liikuttiin myös vesi- ja lihasvoimalla. © Kuva: aitomaaseutu.fi/Leena Pölkki.

Amazing Keski-Suomi -tempaus toi näkyväksi maakunnan kestävää matkailua ja yritystoimintaa sekä lähiruokaa niin paikallisille kuin muillekin suomalaisille.

Neljän hengen joukkueet matkasivat Amazing Race -ohjelman tyyliin tehtäväpisteeltä toiselle kokonaisen valoisan toukokuisen vuorokauden Keski-Suomen maisemissa. Joukkueenjohtajina toimi bloggareita ja tubettajia, jotka jakoivat somekanavillaan tunnelmia ja tietoa tapahtuman aikana.

Ensimmäisellä rastilla joukkueet pääsivät heti tutustumaan kestävään liikkumiseen kisatessaan biokaasuauton tankkaamisessa Perttulan tilalla. Matkan varrella kilpailijat myös testasivat lihalle vaihtoehtoisia proteiinilähteitä kuten paikallista särkeä, hyönteisiä sekä kasviproteiineja. Tehtävään kuului myös eri proteiinilähteiden ympäristövaikutusten arvioiminen. Saunakylässä joukkueet haastettiin perehtymään rakennusten uudelleenkäytön saloihin.

”Perinteisesti maakunnat ovat tulleet esittäytymään Helsingin senaatintorille. Tällä kertaa halusimme kääntää asetelman päälaelleen ja tehdä Keski-Suomea ja erityisesti sen maaseutua tunnetuksi paikan päällä. Toisaalta ihmiset ovat siirtyneet verkkomaailmaan, joten halusimme tavoittaa ihmiset somen kautta”, sanoo projektipäällikkö Leena Pölkki Jyväskylän ammattikorkeakoulun Keski-Suomen ruokaketjun koordinaatiohankkeesta.

Joukkueet toivat hauskanpidon kautta esille alueen yrittäjiä monilta eri toimialoilta matkailusta hyvinvointiin, kulttuuriin ja ruokaan. Tapahtuma yhdisti eri toimialoja ja näytti, miten myös maakunnan sisällä voitaisiin entistä paremmin hyödyntää lähituotteita ja -palveluita.

”Alueemme luonto oli vahvasti läsnä, kun kilpailijat meloivat Petäjäveden vanhalta kirkolta seuraavalle rastille. Tämä muistutti, miten paljon meillä on upeaa nähtävää aivan lähellä – aina ei tarvitse lähteä kaukomaille lentokoneella lomaa viettämään”, Pölkki muistuttaa.

Tapahtuman järjestämisessä huomioitiin ympäristönäkökohdat tarkasti. Kilpailijat saivat evääkseen lähiruokaa ja juomana toimi hanavesi, joka pakattiin kestopulloihin. Lisäksi kisailijoiden huomioliivit ja kisapaikkojen roll-upit suunniteltiin uudelleenkäytettäviksi. Mainostamiseen ei käytetty printtimateriaalia, vaan verkkoa.
 

Lisätietoa:

Projektipäällikkö Leena Pölkki L, Jyväskylän ammattikorkeakoulu
leena.polkki@jamk.fi
 

Lisää aiheesta: